טיפול רגשי לילדים
ילדים מבטאים קושי ומצוקה בדרכים שונות כגון פחדים, קושי להיפרד, התפרצויות זעם, קושי להירדם, ירידה בלימודים ועוד.
בטיפול, הילד מבטא את עולמו הפנימי, המקור והגורם לקשייו, התנהגויותיו ותגובותיו.
באמצעות המשחק או במהלך היצירה, מוצאות דרכן החוצה המחשבות, התחושות והרגשות השונים איתם הילד מתמודד.
בסביבה בטוחה ומכילה, ובאמצעות הקשר שנבנה והאמון, הילד חש פחות מוצף או מאוים ממה שחווה.
כך ניתן להשיג בטיפול:
- תגובה רגשית מותאמת ומווסתת למצבים המאיימים השונים.
- אימוץ דרכי התמודדות יעילות יותר ולבסוף – הקלה וקבלה עצמית.
במהלך הטיפול ישנה חשיבות רבה לקשר הדרכה רציף עם ההורים .
טיפול במשחק – כיצד?
בטיפול בילדים נעשה שימוש באמצעים השלכתיים כגון: משחק, יצירה, דמיון, באמצעותם הילד יכול להביע את עולמו הפנימי.
במרחב המשחקי הילד יכול לדמיין, ליצור, לחקור, להיות יצירתי, להרוס..
המשחק הוא אחת הדרכים הטבעיות לילד לבטא את עצמו ואת רגשותיו תוך הבאת חלקים מעולמו ומדמיונו ומתן לגיטימציה לכך. היכולת לשחק, תלויה בקיומה של סביבה מאפשרת, הנותנת מקום לחוויה הספק דמיונית ספק מציאותית של הילד, חוויה שיש בה אשליה.
המשחק מהווה מרחב בטוח ללמידה דרך חקירה והתנסות. במסגרת המשחק ניתן ללמוד קודים חברתיים וכללי התנהגות ולהתמודד עם הצבת גבולות, כללים וחוקים ורגשות שונים שעולים.
המשחק הוא דרך לסגל גמישות ותחושת עצמאות כחלק מתהליך שינוי.
במשחק עולים תכנים הקשורים ליחסים עם הסביבה. בטיפול, מתוך יחסי הקירבה והאמון שנבנים, המטפל יכול להבין את עולמו הפנימי של הילד ולעבד יחד איתו את הקשיים והצרכים הנעוצים בבסיסם, שהביאו אותו לטיפול.
למי הטיפול מתאים?
הטיפול במשחק מתאים לילדים החל מהגיל הרך.
הוא מועיל במגוון מצבים, ביניהם: קשיים במיומנויות חברתיות, פחדים, קושי בוויסות רגשי, דימוי עצמי, התמודדות עם שינוי, מעבר, משבר, אובדן.
מהלך הטיפול
בשלב ראשון נפגשים עם ההורים על מנת לשמוע על הקושי שבגללו רוצים להתחיל טיפול, כיצד הוא משפיע על חיי היום יום ועל דרכי ההתמודדות הנוכחיות.
בנוסף ישנה חשיבות רבה מאוד לנתינת רקע על ההסטוריה ההתפתחותית של הילד, ארועים מיוחדים, על המשפחה והסביבה הקרובה וההתנהלות השוטפת.
זאת על מנת לקבל תמונה כוללת של הוויית הילד . בהמשך לפגישת הרקע, מתחילים להפגש עם הילד ולבנות יחסי קירבה, אמון וקבלה ההכרחיים על מנת שהילד יוכל אם ירצה לשתף בתכנים שמטרידים אותו.
משך הטיפול הוא 50 דקות, פעם בשבוע, ביום קבוע.
במהלך הפגישה הטיפולית הילד בוחר האם ובמה הוא רוצה לשחק, האם הוא רוצה לשחק לבד או ביחד והאם לדבר ובמה לשתף.
"כאן עשוי היה ילד לחפש בדממה קולות מוכרים ושכוחים, ולצעוק בקול את גילוי עצמיותו שנשבתה ונכלאה זמן מה, ובכך להמלט מכלא פחדיו, חרדותיו ואי הבטחון שלו.
הילד היה מביא אל תוך החדר את השפעתם עליו של כל הצורות והקולות, הצבעים והתנועות, אשר הצטברו בתוכו ובונה מחדש את עולמו, במידה ובמשקל, שהם לפי כוחו"
וירג'יניה אקסליין מתוך – דיבס הילד המחפש את זהותו.
נושאים נוספים – טיפול רגשי לילדים
טיפול פסיכותרפי הפרעות קשב
טיפול פסיכותרפי בהשלכות רגשיות של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הפרעות קשב וריכוז נתפסות בדרך כלל כגורמות לקשיים שונים בלימודים, בעבודה, בקריאה ואף בתפקוד היומיומי.
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים
יש לא מעט סיבות בגינן ילדים עלולים לסבול מדימוי עצמי נמוך ובין היתר: כתוצאה מביקורת שהם מקבלים מההורים, מאנשי חינוך או ממבוגרים דומיננטיים אחרים בחייהם,
אני רק רוצה שיבינו אותי…
"אני רוצה מישהו שיהיה לי קל לדבר איתו, שאני לא אצטרך כל כך להתאמץ בשביל שיבין אותי" ק' יושבת מולי ומבקשת לעצמה. הבקשה הזו מעוררת
טיפול רגשי לילדים באמצעות משחק
רובינו מכירים טיפולים רגשיים המבוססים על שיחות, אבל כאשר מדובר בטיפול רגשי לילדים ובעיקר לילדים בגילאים צעירים של בין 3 ל-11, שיחה לא תהווה בהכרח
חרדת פרידה
חרדת פרידה היא חרדה נפוצה בקרב ילדים. לרוב החרדה נעלמת כשגדלים. כאשר החרדה מופיעה מעל גיל מסוים ובמצבים בהם אין סיבה ממשית, היא עלולה להוות
ילדים עם לקויות למידה
שנים רבות שאנו שומעים את המושגים לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז. בעבר לא היתה מודעות לנושא וילדים ומבוגרים שסבלו מכך נתקלו לא פעם בתגובות של
רוצה לדבר איתי ?
ניתן ליצור קשר בטלפון: 054-3213485
או על ידי שליחת הודעה בטופס זה
כתובות הקליניקה :
ניווט באתר – דף הבית | אודותיי | הגישה האקזיסטנציאליסטית | תחומי טיפול | בלוג | צור קשר | מפת אתר